Stekense Vaart

1. Transport over land

In de 14de en 15de eeuw gebeurde het transport van Stekense bakstenen met paard en kar. Onvoldoende en gebrekkige wegen maakten het vervoer van het relatief breekbare materiaal risicovol. Bovendien was deze vervoermethode niet alleen tijdrovend, maar economisch weinig rendabel. Het materiaalvolume was gering en het aantal bruggen over rivieren was schaars. Door omwegen werden de transportroutes langer, met een latere levering tot gevolg. Paard en kar werden meestal ingezet op relatief korte afstanden.

 

In het kader van de activiteiten rond de Stekense Vaart, willen enkele verenigingen uit Klein-Sinaai zeker niet ontbreken. Wie met een grotere boot wil meevaren, kan op zaterdag 27 juni vanaf 13u00 mee. Je kan instappen aan het picknickbankje in de Boudelostraat Klein-Sinaai en vaart tot aan de Koebrug en terug. De tocht duurt 30 minuten. Onderweg geven we uitleg over de geschiedenis van de Vaart en de abdij van Boudelo. Ter plaatse kan je genieten van een Boudelo-biertje of Boudelo-gebak.

Organisatie: Comité Parochiefeesten, vzw den Lesten Stuyver en het Genootschap van Boudelo
Zaterdag 27 juni van 13.00 - 17.00 uur: Boudelo boottocht
Toegang: GRATIS DEELNAME
Reservaties en informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 0495 55 70 54.

1. Bouw van de kerk van Stekene circa 1200
De Stekense baksteennijverheid was een van de oudste, zo niet de oudste in Vlaanderen. Ze gaat terug tot de 13de eeuw en waarschijnlijk zelfs vroeger. In het begin van de 13de eeuw werd de tweede kerk van Stekene gebouwd ter vervanging van de eerste . De stenen die gebruikt werden, hadden ongeveer dezelfde afmetingen als deze die later voor de bouw van de abdij van Boudelo gebruikt werden . De bouw van de abdij begon pas omstreeks 1226, wat er op wijst dat de steenbakkersnijverheid te Stekene al voor het jaar 1200 bestond.
De stenen die men gebruikte voor de bouw van de kerk, werden ter plaatse in veldovens gebakken. Natuurlijke of andere waterwegen lagen niet in de onmiddellijke omgeving van het centrum van de parochie zodat we met zekerheid kunnen stellen dat de bakstenen met paard en kar naar de bouwsite vervoerd werden.

De Koebrugstraat ontleent haar naam aan 'De Koebrug', die de verbinding vormde met Sinaai... (Bron: Luc Dullaert)
De naam heeft niets te maken met oversteek voor koeien. Het verwijst naar de eendenkooi van Boudelo die zich in de Fondatie bevindt.
De oorspronkelijke naam was dus Kooibrug...

 

 

 

Pagina 1 van 2

© 2019 Tony De Wilde. All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.